Logo Puffino Home Snorkel Foto's Techniek Links
  Voorbereiding Wegbrengen De reis (van 25 juni-2 aug 2005)

Voorbereiding IJsland

De aankoop

We hebben ooit een Land Rover gekocht met als reden: "We willen naar IJsland, en dan wel op alle plekken op IJsland kunnen rijden". We waren ooit op Cyprus, hadden een huurauto (een Hyundai eLantra), en konden er wel veel mee, maar niet alles. Dat vonden we erg lastig, het gooit de planning soms danig in de war. Op Cyprus was dat niet zo heel erg, maar op IJsland wordt het een ander verhaal, en zijn de omstandigheden even iets heftiger. Sander had als jongensdroom altijd al een Land Rover op zijn netvlies, dus de keuze was gauw gemaakt. Hij had alleen geen verstand van auto's......

Dus zijn we op zoek gegaan naar een mooie, fijne, betrouwbare Land Rover. Uiteindelijk hebben we een 110 gevonden op de advertentiepagina van de LRCH. Na flink aarzelen, een aankoopkeuring en een advies van een lokaal garagebedrijf (je moet toch wat als je zelf de ballen verstand hebt van auto's en al helemaal niet van Land Rovers) hebben we het er op gewaagd: onze APK keurmeester zag niet veel afkeurpunten. We hadden gelukkig nog wat versleutel- en investeringskosten te besteden. Dat ging zitten in cursusgeld, gereedschap, onderdelen en dergelijke.

De verbouwing

Na de aankoop hebben we hem natuurlijk flink willen verbouwen, het was een kale Land Rover. Met een paar rotte accu's, ookal waren het Optima's. Omdat het een 24 volt wagen is, betekent dat dat elke accu telt voor twee. We hadden ook nog eens een service accusysteem, dus er zaten welgeteld 4 accu's in. Die service accu's zaten niet op de juiste plaats, namelijk op de zijspatborden in de laadbak. De start accu's zaten in een accubak tussen de twee voorstoelen in.

We wilden grotere, zwaardere accu's en hebben die in de laadbak tussen de spatborden ingeplaatst. Tevens wilden we ook altijd de krik me kunnen nemen. Wij hebben dan wel een Highlift, ook de garagekrik moet nou eenmaal, vanwege de betrouwbaarheid en veiligheid ook mee. Ingeklapt was deze 5 centimeter hoger dan de spatborden, het deksel dat we over de accubak en over de gereedschapbak in gedachten hadden zou dus gaan uitsteken. Dat terwijl we een vlakke laadvloer wilden.

Dus hebben we op de spatborden maar ook een klein beetje laadruimte gemaakt. Allemaal gemaakt van betonplex 12mm dik. Dat kan namelijk goed tegen vocht.

Aan de zijkant hebben we tegen de hardtop allerlei houten latten bevestigd om er dingen aan op te kunnen hangen. Ook hebben we dat op het plafond gedaan, en licht aangelegd. Dit licht kan zowel in de achterbak als op het dashboard aan en uitgezet worden (hotelschakeling). Ideaal.

Bij de tapijtenhal in de buurt hebben we gevraagd naar een tapijt voor "oneerbiedig gebruik". We wilden er niet teveel geld aan uitgeven. Hij verwees ons, eerlijkheidshalve, maar naar de vuilcontainer naast het pand, waar de tapijtleggers net terugwaren gekomen van een klant en een hele zwik tapijt in gooiden, meer dan genoeg voor wel vijf Land Rovers. We gaven de man aan wel dat tapijt te willen, en hij zei, alsof ie een volleerd prikker was "Voor een pakkie gevulde koeken!". We hebben het tapijt in de achterbak gegooid en die koeken ben ik gelijk gaan halen.

Het tapijt was wel oranje van kleur. Dat leken we aanvankelijk erg lelijk te vinden, tot we het naast de Land Rover hielden, en het goed bleek te combineren met zwart, groen, wit, grijs. Eigenlijk met wel heel veel kleuren. Wow, daar hadden we een goedkope oplossing, super.

Op de plek waar deaccubak zat hebben veel mensen een cubbybox. Wat zijn die dingen gruwelijk duur, en inefficient zeg. We hebben de accubak gebruikt als mal, en een eigen cubby gemaakt. Wow, wat een verbetering. Ook zit er een bakje in, op een rail, voor zaken als portemonnee, telefoon, sleutels.

Van een medeprikker een klein beetje zijn idee gejat, en we hadden een prachtig kaartenvak. Als de deur niet te veel lekt kan er nog wat in ook. Ook hebben we er zijopstapjes op gezet. Heerlijk.