Lekkage aan oliedrukzender

Terug naar de startpagina over "Snorkel"

De olie wordt in de motor rondgepompt als de motor draait, waarbij het carter de bezinkbak is. Hiervanuit gaat het door een oliepomp naar het oliefilteradapter, vandaar naar het oliefilter, zodat de olie gezuiverd kan worden, mochten er stukjes motorschraapsel of ander vuil inzitten. Vanuit het oliefilter komt het in een thermostaat terecht, welke bij warmte de olie naar een oliekoeler leidt, welke in mijn geval helemaal vooraan in de auto zit, in de radiator (of ernaast, dat weet ik niet eens precies, nog.). Van de radiator terug komt het weer in de oliefilteradapter terug, en daarvandaan gaat het dan naar de motor, om zijn smeerwerk te doen.

Op het dashbord zit bij iedereen een lampje, welke brand als je het contact aanzet,aangevende dat je oliedruk hebt. Dat wil zeggen dat de motor voldoende olie heeft om te kunnen lopen. Draaien eigenlijk. (Zie rode pijl in onderstaand plaatje)

Maar er zit bij mij, en dat is vrij normaal in ex-leger Land Rovers, een extra metertje aangesloten op het dashbord. Deze geeft de werkelijke oliedruk aan in bar (eenheid voor druk). Daarvoor is er op het oliedrukfilter een mogelijkheid een extra "zendertje" in te schroeven. Dit zendertje is bij mij lek, en er hangt ook geen draadje aan om de waarde uit te lezen. Zinloos dus.

Om deze lekkage te verhelpen zou je normaal gesproken de zender er uit halen, en deze vervangen door en plug of dop. Zo was bij ons ook het plan: simpel, neem een tang, schroef/draai hem los en vervang hem. Zo eenvoudig is het niet....

IMGP0169-800x600.jpg

Hier zie je het oliefilteradapter. Met de lichtblauwe pijl is de oliedrukzender aangegeven. Deze lekt. (opent in nieuw venster, 100kB)

Niet zomaar vastdraaien

Het is niet zomaar een boutje te vervangen, en deze lekker vastdraaien. Dat bleek toen ik met een tang er bij wilde komen om hem los te draaien om de maat op te nemen: je kunt er met een tang niet bij en voor een dopsleutel zit er een stuk plaatwerk in de weg. Het erafdraaien van het hele adapter bleek ook niet te kunnen want daarvoor zit een aanal leidingen van de brandstofpomp in de weg. Die weghalen ging me iets te ver. Ik ben nog niet lang genoeg "monteur op sokken" om dat zomaar effe buiten op de parkeerplaats voor de deur te gaan doen. Dus maar met foto's naar de onderdelenshop stappen, en de auto maar naar de garage brengen, vooreen aantal euroos wil mijn garagist dit wel doen, tenslotte. Ter referentie is elke foto zo gemaakt dat het oliefilter duidelijk te zien is, de zender is nu niet gemarkeerd.

IMGP0173-800x600.jpg
137 kB
IMGP0174-800x600.jpg
131 kB

Created by IrfanView. Vandaar de soms foute HTML codes....